Без домашніх завдань і оцінок, або що таке Нова українська школа

Минулий рік став переломним для української школи. Було ухвалено новий закон “Про освіту”, а це означає, що з 2018 року в школах навчатимуться 12 років, педагоги з єдиного джерела знань перетворяться на партнерів з розвитку, а в навчальному процесі фокус зміститься на формування в дітей корисних навичок і компетентностей.

«Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з΄явиться зло», писав Василь Сухомлинський.

Нова українська школа  працюватиме на засадах «педагогіки партнерства». Адже в основі  - спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Учитель має бути другом, а родина залучатися до побудови освітньої траєкторії дитини.

Діти вчитимуться шукати інформацію, вирішувати проблеми й ефективно комунікувати одне з одним.

Що конкретно зміниться?

Цьогоріч 4 школи Вінниччини вже стали учасниками пілотного проекту Міністерства освіти. Наступного року «нова українська школа» стартує у понад тисячі навчальних закладів регіону. Для цього перевчають вчителів і готуються до змін у матеріально-технічній базі початкової школи. Міністр освіти Лілія Гриневич заявила, близько мільярда гривень розподілять між областями саме для облаштування комфортного середовища (техніка, меблі…).

Першачки та їх батьки першими відчують, що таке «нова українська школа».

Першокласникам не задаватимуть домашні завдання, учні другого класу витрачатимуть на них не більше 45 хвилин, третього  1 годину 10 хвилин, четвертого — максимум півтори години. Навіть більше, вчителі не задаватимуть домашні завдання з додаткових підручників і посібників, а також на час канікул і вихідних.

Також першокласникам не ставитимуть оцінки. А в другому-четвертому класіоцінювати учнів будуть лише з кількох дисциплін – українська мова і література, математика і природознавство. З інших предметів можна буде оцінити учня усно, а також буде варіант висловити вербальну характеристику знань і умінь учня. Тільки якщо це дозволить педагогічна рада. Попри те, що школи самі можуть визначити системи оцінювання, у кінці семестру вони все одно мають виставити оцінки по 12-бальній системі.

Будуть скасовані дзвінки на уроки, а парти стоятимуть кругом або буквою «П», а не в три ряди, як було ще з радянських часів.

 Предмети будуть інтегрованими, тобто об’єднуватимуться навколо цікавих для дитини тем і проблем. Багато занять відбуватимуться в ігровій формі, що допоможе краще концентрувати увагу дітей. До того ж, буде зроблений акцент на індивідуальних особливостях кожного учня.

Експерт аналітичного центру CEDOS Ірина Когут пояснює, що в новому Державному стандарті початкової освіти збережені всі базові знання. Дітей навчатимуть виконувати математичні операції, відмінювати слова і складати з них речення. Однак спочатку все це проходитимуть на практиці, а вже потім будуть закріплювати отримані знання в теорії. Учні також працюватимуть у групах і створюватимуть спільні проекти.

Відповідно до Концепції Нової української школи, учні навчатимуться за методикою LEGO, яку з 2018-го планують поширити на всі школи. «Шість цеглинок» – це технологія навчання, яка допоможе учням тренувати пам'ять, розвивати моторику і творчо мислити. Через гру вони зможуть навчитися таким важливим, передбаченим НУШ умінням як, наприклад, вирішення проблемних завдань.

Навчання стане ефективним, адже буде зрозумілішим для дітей. Навіть більше, теми для викладання вибиратимуть як учитель, так і самі учні. На уроках вони зможуть обговорювати улюблені мультфільми й на їх основі робити завдання. Наприклад, написати лист герою мультика або обчислити час його подорожей тощо. Дітям буде набагато цікавіше отримувати знання на основі своїх улюблених сюжетів, ніж зі стандартних програм.

Підручники залишаються старі. Вони і далі будуть джерелом інформації, але не основним.

Учителі пілотних проектів пройшли спеціальну підготовку. Міністерство освіти провело кілька тренінгів підготовки для викладачів в експериментальних класах, а для учителів, які будуть працювати з учнями 1 класів з вересня 2018 року проводяться тренінги та курси підвищення кваліфікації на базі КВНЗ «ВАНО» та у районі на базі Бершадської ЗОШ І-ІІІ ст. №3.

Педагогів навчали та навчатимуть формувати теми, які вони розбиратимуть з учнями. А також працювати з онлайн-платформою міністерства, яка допоможе конструювати уроки як LEGO   з методичками і добірками матеріалів.

В концепції нової української школи вчителям дадуть можливість вибору інституцій для підвищення кваліфікації: вони  матимуть можливість піти в іншу організацію, яка пропонує тренінг про інклюзивну освіту чи сучасні методики викладання, а не тільки в інститут післядипломної освіти

Буде створений курс «Я пізнаю світ», в який інтегрують сім навчальних дисциплін: математична, природознавча, технологічна, інформативна, мовно-літературна, суспільно-історична й соціальна.

Окремими предметами будуть іноземна мова, фізкультура й мистецтво.

Зміни торкнуться не лише навчальної частини. Вчителі розвиватимуть різні грані особистості дитини. Наприклад, свободу і незалежність. Діти зможуть сперечатися з учителем, висловлювати свою думку і їх за це не сваритимуть. Також будуть створені безпечні умови для фізичного і психоемоційного розвитку дітей.

Закон «Про освіту» запроваджує рівноправність доступу до бюджетного фінансування закладів освіти усіх форм власності. Законопроектом передбачено повну прозорість фінансування закладів освіти. Зокрема школи будуть зобов’язані оприлюднювати всі кошти, які надходять з бюджету та з інших джерел. «Гроші ходять за дитиною» - цей принцип фінансування створено для підтримки дітей з особливими потребами, які можуть здобувати освіту разом з іншими дітьми у пристосованих для цього школах. Для таких дітей буде запроваджено індивідуальні програми розвитку, включаючи корекційно-реабілітаційні заходи, психолого-педагогічний супровід. Взаємозв’язок між поступовим ліквідуванням інтернатів та концепцією нової школи пояснив Уповноважений президента з прав дитини Микола Кулеба: «Зараз система нараховує 751 інтернатних закладів, де навчаються і виховуються 106 тисяч дітей. З 7 мільярдів гривень, які виділялися у 2016 році на цю систему тільки один мільярд йшов безпосередньо на дитину, а це 27 гривень на добу, з яких 1 гривня на лікування, 3 гривні на одяг і 24 – на харчування. Необхідно створювати інклюзивні класи, аби дитина не жила в інтернатному закладі і лишалася у сім'ї. За цією стратегією ми маємо завдання кожного року збільшувати кількість дітей в інклюзії як мінімум на 30%». Презентація - опис стилю Нової української школи ТУТ. 

 Галина Савчук, методист РМК



Продовження тексту новини



01.01.2018 | Aдмін

Вернутись назад