Історія - жива наука
Творчість людини — це діяльність, спрямована на створення нового продукту, тобто нового матеріального об´єкта, нового знання, нової технології. Творчість учителя – складна і клопітка справа, покликана на створення нових форм взаємодії між педагогом та учнями.
Але, здавалося б, що нового можна спробувати у викладанні історії – науки древньої, як сам Час? Та ще й у куцих межах навчальних програм… Циклічність історії помітили давно, уже не одне століття історики вибудовують причинно-наслідкові зв’язки між історичними подіями. То ж як виробляти у дітей навчальні та життєві компетенції засобами історичної науки? Саме на вирішення такої проблеми була спрямована робота районного практичного семінару учителів історії та правознавства на базі Шляхівської ЗОШ І-ІІІ ст.
На розгляд учасників семінару учителем історії Шляхівської ЗОШ І-ІІІ ст. Оленою Хахалиною був представлений якісно новий продукт - спарений урок-конгрес на тему «Державотворчі процеси в Україні в 1917-1921 та 1991-1994 роках. Уроки історії, часові паралелі» для учнів 10-11 класів. Новизна даного уроку полягає у задіянні учнів одразу двох класів – 10 та 11. Відповідно до типу уроку – «конгрес» - учні мали змогу виступати із зверненнями до учасників. Учні 10 класу представляли палату «історичних дослідників».
Яскраво і нетрадиційно подали вони історичні портрети політичних діячів першої половини ХХ століття: Михайла Грушевського, Павла Скоропадського, Володимира Винниченка, Симона Петлюри; розглянули зовнішні та внутрішні причини поразки Української революції. Одинадцятикласники на правах представників «палати експертів» зробили історичний екскурс недавнім минулим: розпад Радянського Союзу, народження сучасної незалежної України, політичні діячі та політичні проблеми сьогодення. І хоч урок був удвічі довший ніж звичайно, для юних конгресменів це не стало на заваді. Жваво обговорювали вони тему творення держави, проводили паралелі і самостійно робили висновки. А саме ця якість – правильно робити оцінку – і лежить в основі життєвих компетентностей кожної людини.
Історія – це не застиглий у фресках, картинах і колонах час, це жива наука. Найкраще це показує використання місцевого матеріалу на уроках. Свою причетність до історії рідного краю засвідчили на відкритому засіданні члени історично-краєзнавчого гуртка «Пошук». І хоч День пам′яті жертв голодоморів відзначається у листопаді, саме на провесні змучені голодом люди йшли з життя серед квітучих садів. Тому і тема засідання «Голодомори в Україні. Історії мого села» не залишила байдужими нікого з учасників семінару. Голова методичного об′єднання учителів історії, автор багатьох книг, дослідник-краєзнавець Григорій Погончик виступив перед присутніми, відзначив роботу учнів та їх керівника, звернув увагу на важливість пошукової роботи та подарував свою книгу для шкільного музею.
Практичний семінар у Шляховій – це приклад творчої небайдужості у педагогічні праці. Творчий урок для вчителя — це урок, на якому організовується творча діяльність учнів, які самостійно "створюють" новий для себе продукт: нові знання, нову систему дій, новий метод досягнення тощо. Творчий урок для учня — це урок, на якому учні для особистих потреб і мотивів формулюють цілі діяльності, організовують адекватну цим цілям діяльність. Матеріали, розробки, напрацювання семінару поповнили творчу скарбничку методичного об′єднання учителів історії та правознавства Бершадського району.
Оксана Когут, методист РМК
22.03.2016 | Aдмін